Crowdfunding
Finansowanie społecznościowe - źródło kapitału dostarczane przez szeroką społeczność wirtualną, która chce wesprzeć kreatywnego pomysłodawcę
Na całym świecie funkcjonuje ponad 600 portali, które umożliwiają opisanie projektu, określenie nagród dla wspierających i ich cen, celu finansowego i zbieranie środków na realizację własnych przedsięwzięć biznesowych, społecznych i kulturalnych.
Finansowanie może pozyskać każde przedsięwzięcie - charytatywne, kulturalne, społeczne i biznesowe - jeżeli tylko uda się namówić do wsparcia społeczność. Wymaga to dobrego przygotowania, budowania wiarygodności, transparentności i przede wszystkim zaangażowania.
Finansowanie społecznościowe umożliwia przetestowanie zainteresowania pomysłem i pozyskanie kapitału na jego realizację. Należy jednak pamiętać, że wspierającym każdorazowo należy się bonus wynikający z realizacji projektu.
Formy finansowania społecznościowego można wyróżnić ze względu na charakter płatności przekazywanej przez wspierających:
- darowizna - głównie inicjatywy charytatywne, brak świadczenia zwrotnego
- wynagrodzenie - w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje swoje produkty, usługi, bądź unikalne bonusy związane z realizacją projektu
- inwestycja - w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje udziały, prawa do zysków lub inną formę materialnego świadczenia
Zbiórki publiczne to regulowana, a wręcz reglamentowana przez prawo i administrację forma pozyskiwania środków (fundraisingu) na cele publicznie pożyteczne. W skrócie jest to forma wspierania przez społeczeństwo organizacji pozarządowych, które w zamian nie oferują świadczeń zwrotnych. Wrzucamy pieniądze do puszki i wierzymy, że zostaną one odpowiednio spożytkowane. Natomiast w przypadku crowdfundingu osoba zbierająca środki obiecuje w zamian dostarczyć wspierającym konkretną wartość. Może mieć ona charakter materialny np. produkt, usługa, bilet wstępu, udziały w spółce) lub niematerialny np. spotkanie, wstęp na zamknięty event, współudział w ciekawym wydarzeniu.